W przypadku zbycia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością czy to w wyniku sprzedaży, czy też darowizny należy o tym fakcie niezwłocznie zawiadomić zarząd spółki. Powyższe czynności są skuteczne wobec spółki dopiero od chwili zawiadomienia „spółki” o takiej czynności wraz z przedstawieniem dowodu jej dokonania. W związku z tym należy przedłożyć zarządowi spółki:
- umowę sprzedaży udziałów,
- umowę darowizny,
- postanowienie lub akt notarialny o dziale spadku, bądź
- dokument potwierdzający zmianę wspólnika.
Po otrzymaniu przez zarząd takiej informacji wraz z dokumentami potwierdzającymi przedmiotową czynność, członkowie zarządu mogą dopełnić formalności związanymi z dokonaniem zmian w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Szczególną uwagę należy zwrócić na fakt, że od 1 lipca 2021 r. nie ma możliwości złożenia wniosku w formie papierowej do KRS (tak jak to dotychczas wyglądało). Aktualnie wszystkie zmiany wraz z wymaganymi dokumentami jako załączniki należy złożyć elektronicznie poprzez Portal Rejestrów Sądowych (PRS).
W celu dokonania powyżej opisanej zmiany w KRS należy złożyć następujące dokumenty, oczywiście za pośrednictwem elektronicznej platformy PRS udostępnionej przez Ministerstwo Sprawiedliwości:
- aktualna lista wspólników;
- listę osób uprawnionych do powołania zarządu;
- dokument potwierdzający zbycie udziałów.
Należy pamiętać, że listę osób uprawnionych do powołania zarządu podpisuje zarząd zgodnie z reprezentacją, natomiast listę wspólników podpisuje cały skład zarządu.
Wskazane powyżej załączniki należy dołączyć do elektronicznego wniosku KRS Z3.
W celu uniknięcia wielu formalności oraz przesyłania załączników w oryginale do odpowiedniego Sądu Wydziału KRS w terminie 3 dni od dnia zgłoszenia elektronicznie zmiany możesz skorzystać z pomocy profesjonalnego pełnomocnika! Nie ma bowiem obowiązku przesyłania dokumentów w formie papierowej do Sądu gdy Twój wniosek składa radca prawny.
PAMIĘTAJ! Złożenie dokumentów do KRS po zmianie w Spółce to obowiązek zarządu!