Od jakiegoś czasu niezwykle popularne stały się w naszym kraju hulajnogi elektryczne. Pozwalają one na szybkie poruszanie się osobom, które z różnych przyczyn nie decydują się na korzystanie z innych środków transportu. Z racji na stale rosnącą popularność, ustawodawca postanowił uregulować ich sytuację prawną.
Przede wszystkim, w ustawie została wskazana definicja hulajnogi elektrycznej, zgodnie z którą hulajnoga elektryczna, to pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe. O ile definicja jest względnie prosta i przejrzysta, nakłada jednak istotne ograniczenia co do budowy pojazdu – hulajnoga nie może być wyposażona w siedzenie lub pedały. Dość powszechną praktyką jest montowanie przez właścicieli hulajnóg siedzisk dla zwiększenia komfortu jazdy. Jednak taka modyfikacja sprawia, że pojazd przestaje mieścić się w definicji ustawowej i tym samym, poruszając się po drogach publicznych, w strefie ruchu lub zamieszkania użytkownik naraża się na mandat za poruszanie się pojazdem niedopuszczonym do ruchu.
Ustawodawca postanowił również wprowadzić istotne ograniczenia w zakresie dopuszczalnej prędkości hulajnóg elektrycznych. Zgodnie z najnowszą regulacją, hulajnoga może poruszać się z prędkością maksymalną 20 km/h.
Sztywne są również ograniczenia dotyczące samego poruszania się hulajnogami elektrycznymi. Kierujący hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący hulajnogą elektryczną, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu.
Pamiętaj, że kierując hulajnogą elektryczną jesteś obowiązany korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, w przypadku gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów, natomiast korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego hulajnogą elektryczną jest dozwolone wyjątkowo, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h, i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów. Musisz pamiętać, że korzystając z chodnika albo drogi dla pieszych, musisz jechać z prędkością zbliżoną do pieszego, zachować szczególną ostrożność oraz ustępować pierwszeństwa pieszemu i nie utrudniać jego ruchu.
Kierując hulajnogą elektryczną musisz pamiętać, że nie wolno Ci jechać po jezdni obok innego uczestnika ruchu (rowerzysty, innej hulajnogi), chyba, że nie utrudniasz poruszania się innym uczestnikom ruchu (w tym pieszym) lub w inny sposób nie zagrażasz bezpieczeństwu ruchu drogowego. Co więcej, nie wolno Ci jechać „bez trzymanki”, musisz bowiem trzymać się co najmniej jedną ręką kierownicy (oraz trzymać nogi na podnóżkach), jak również nie możesz czepiać się innych pojazdów. Zabrania Ci się również ciągnięcia lub holowania innego pojazdu, a także przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku.
Jak więc widać, ustawodawca kompleksowo podszedł do uregulowania sytuacji prawnej hulajnóg elektrycznych, zrównując de facto hulajnogę elektryczną z innymi pojazdami oraz nakładając na uczestników szereg obowiązków i ograniczeń, których nie przestrzeganie skutkować może otrzymaniem przez użytkownika wysokich mandatów.